Od początku 2026 roku przedsiębiorcy muszą przygotować się na zmiany, które mogą zwiększyć koszty związane z użytkowaniem samochodów firmowych. Nowe przepisy, które są wynikiem dostosowywania polskiego prawa do unijnych standardów, mogą wpłynąć na finansową stronę prowadzenia działalności gospodarczej.
Zmiany w odniesieniu do elektromobilności
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zaktualizowana w grudniu 2021 roku, zacznie obowiązywać w nowej formie od 1 stycznia 2026 roku. Będzie to oznaczać modyfikacje w sposobie rozliczania kosztów związanych z użytkowaniem samochodów firmowych. Zmiany te mają za zadanie dostosowanie polskich przepisów do wymogów Unii Europejskiej.
Obecne zasady amortyzacji
Do końca 2025 roku przedsiębiorcy korzystają z dwóch limitów amortyzacyjnych:
- 150 tys. zł dla pojazdów spalinowych,
- 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych.
Dzięki temu mogą oni w pełni rozliczać koszty nabycia lub leasingu samochodów.
Nowe limity i ich konsekwencje
Od stycznia 2026 roku zmieniają się limity odpisów amortyzacyjnych w zależności od emisji CO2:
- 225 tys. zł dla pojazdów elektrycznych BEV i wodorowych,
- 150 tys. zł dla aut emitujących mniej niż 50 g CO2/km, czyli głównie hybryd plug-in,
- 100 tys. zł dla samochodów spalinowych i hybryd przekraczających 50 g CO2/km.
Te zmiany mogą znacząco wpłynąć na właścicieli popularnych modeli samochodów.
Ostatnia szansa na zachowanie obecnych zasad
Aby korzystać z dotychczasowych regulacji, przedsiębiorcy powinni nabyć samochód spalinowy i wprowadzić go do ewidencji środków trwałych przed końcem 2025 roku. Po tym terminie w przypadku leasingu czy wynajmu, konieczne będzie stosowanie proporcji, jeśli wartość auta przekroczy 100 tys. zł.
Analiza kosztów dla przedsiębiorców
Zmiany te mogą oznaczać znaczne koszty dla firm. Na przykład dla modelu Hyundai Tucson 1.6 HEV Smart 2WD, którego obecna cena to około 161 tys. zł brutto, możliwość pełnego odliczenia zostanie zmniejszona do 69%. W pięcioletnim okresie leasingu oznacza to różnicę przekraczającą 11 tys. zł.
Zakres zmian na rynku
Zdecydowana większość samochodów, które zarejestrowano w pierwszej połowie 2025 roku, to pojazdy emitujące powyżej 50 g CO2/km. Tylko niewielki procent (0,7%) pojazdów spełnia kryteria najniższych limitów emisji.
Opinia ekspertów
Zmiany te spotkały się z krytyką ze strony ekspertów, którzy uważają, że nowe limity są oderwane od rzeczywistości rynkowej. Podkreślają oni, że rząd wciąż ma możliwość wycofania się z wprowadzenia nowych przepisów, co mogłoby ochronić przedsiębiorców przed dodatkowymi obciążeniami finansowymi.