Przełomowe zmiany w połączeniach kolejowych między Łodzią a Płockiem są coraz bliżej realizacji. Już w czerwcu przyszłego roku mieszkańcy będą mogli cieszyć się nowymi, bezpośrednimi trasami oferowanymi przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną (ŁKA). Dzięki temu, region ten zyska na lepszej dostępności i zwiększonej liczbie połączeń. Planowane są trzy pary kursów dziennie, co znacząco wpłynie na komunikację międzywojewódzką na trasie Kutno – Płock.
Nowe kierunki i operatorzy
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamierza uruchomić nie tylko połączenia do Płocka, ale także do Radomia i Warszawy przez Sochaczew. Zmiany te są częścią szerszej strategii rozwoju transportu kolejowego w regionie, która obejmuje także przyspieszone połączenia z Płocka do Warszawy. Pomimo że szczegóły dotyczące nowego rozkładu jazdy są jeszcze w opracowaniu, już wiadomo, że nowe trasy będą obsługiwane na linii nr 33, łączącej Kutno z Płockiem.
Wyzwania infrastrukturalne
Pomimo ambitnych planów, rozwój oferty ŁKA na trasie Łódź-Widzew – Płock napotyka na ograniczenia związane z przepustowością jednotorowej linii. Jak podkreśla rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, planowane uruchomienie nowych połączeń nastąpi dopiero 14 czerwca 2026 roku. W międzyczasie Koleje Mazowieckie będą musiały zrezygnować z dwóch par kursów na odcinku Kutno – Płock, co wynika z ograniczeń infrastrukturalnych.
Wpływ na podróżnych
Podróżni korzystający z linii Kutno – Płock odczują pozytywne zmiany od połowy czerwca przyszłego roku. Liczba par pociągów wzrośnie do 17, z czego cztery będą kursami przyspieszonymi z ograniczoną liczbą postojów. To znacząca poprawa w porównaniu do obecnej oferty, która obejmuje 13 par połączeń Kolei Mazowieckich oraz dwie pary dalekobieżnych pociągów PKP Intercity.
Reorganizacja i jej skutki
Ostatnie duże zmiany na linii nr 33 miały miejsce podczas podziału tras bezpośrednich między Kutnem a Sierpcem na elektryczne i spalinowe odcinki. Modyfikacje te miały na celu optymalizację wykorzystania taboru i uniknięcie konieczności kierowania pojazdów spalinowych na cały odcinek. Marta Milewska podkreśla, że mimo początkowych problemów z taborem Kolei Mazowieckich, sytuacja uległa stabilizacji.
Statystyki pokazują, że zmiany te nie zniechęciły pasażerów. W pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku liczba podróżnych na trasie Kutno – Sierpc wzrosła o ponad 13% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zastępcza komunikacja autobusowa, zastosowana w niektórych przypadkach, była wynikiem prac infrastrukturalnych prowadzonych przez PKP PLK, a nie problemami taborowymi.