Ponad 15 tysięcy młodych płocczan zasiadło w szkolnych ławkach na początku września, rozpoczynając kolejny etap edukacyjnej przygody. Liczby przedstawione przez władze miasta pokazują skalę wyzwania, jakie stoi przed lokalnym systemem oświaty, ale również dynamikę zmian, które dotykają poszczególne typy placówek edukacyjnych.
Jak rozkładają się uczniowie w płockich szkołach
Największą grupę stanowią dzieci uczęszczające do szkół podstawowych – 9159 uczniów rozpoczęło naukę w 24 placówkach tego typu na terenie miasta. Szkoły ponadpodstawowe przywitały z kolei 5636 młodych ludzi, którzy wybrali różne ścieżki kształcenia.
Wśród starszych uczniów największym zainteresowaniem cieszą się licea ogólnokształcące, które wybrało 2925 osób. Technika, oferujące połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami, przyciągnęły 2305 uczniów. Branżowe szkoły pierwszego stopnia, dawne zasadnicze szkoły zawodowe, rozpoczęło 406 młodych płocczan. Dodatkowo w szkołach specjalnych naukę kontynuuje 445 uczniów wymagających dostosowanego programu edukacyjnego.
Mniej pierwszoklasistów – trend czy przypadek?
Dane dotyczące najmłodszych uczniów mogą niepokoić planistów edukacji. Do pierwszych klas podstawówek poszło w tym roku 1100 dzieci, podczas gdy rok temu było ich 1160, a w roku szkolnym 2022/2023 – aż 1169. Spadek o 69 dzieci w ciągu dwóch lat to sygnał, który może wpłynąć na przyszłe decyzje dotyczące organizacji szkolnictwa w mieście.
Ten trend odzwierciedla szersze zjawisko demograficzne obserwowane w całej Polsce, gdzie liczba urodzeń systematycznie maleje. Dla Płocka oznacza to konieczność przemyślenia strategii rozwoju oświaty na kolejne lata.
Wakacyjne inwestycje w infrastrukturę szkolną
Letnie miesiące przyniosły intensywną modernizację wielu placówek oświatowych. Rekordową kwotę – 365 tysięcy złotych – przeznaczono na prace w Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 3. Inwestycja objęła kompleksowy remont pracowni komputerowej, odświeżenie biblioteki szkolnej oraz wzmocnienie systemu bezpieczeństwa poprzez rozbudowę monitoringu wizyjnego.
W tej samej placówce trwają jeszcze prace nad modernizacją stołówki, które mają zakończyć się do połowy września. Kolejne 200 tysięcy złotych trafiło do Zespołu Szkół nr 5, gdzie oprócz remontów zakupiono nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt techniczny, który ma usprawnić proces nauczania.
Rewolucja w programie nauczania
Największe zmiany programowe od lat dotknęły uczniów szkół ponadpodstawowych. Edukacja obywatelska zastąpiła przedmiot „historia i teraźniejszość”, wprowadzając nowe podejście do kształtowania świadomości społecznej młodzieży. Nowy przedmiot będzie realizowany zarówno w liceach, jak i technikach.
Przygotowywana jest również edukacja zdrowotna, która choć nieobowiązkowa, ma trafić do szkół od roku 2025/2026. Będzie adresowana do starszych klas podstawówek oraz wszystkich typów szkół ponadpodstawowych, wypełniając lukę w systematycznej edukacji prozdrowotnej.
Znaczące zmiany zaszły też w organizacji lekcji religii – ich liczba została ograniczona z dwóch do jednej godziny tygodniowo. Dodatkowo zajęcia te mogą odbywać się przed rozpoczęciem lub po zakończeniu obowiązkowych lekcji, co daje większą elastyczność w układaniu planów zajęć.
Co czeka płockich uczniów w nowym roku
Rozpoczynający się rok szkolny przynosi mieszkańcom Płocka mieszankę wyzwań i możliwości. Z jednej strony spadająca liczba najmłodszych uczniów wymusza przemyślenie przyszłej organizacji szkolnictwa, z drugiej – znaczące inwestycje w infrastrukturę i zmiany programowe pokazują, że miasto aktywnie dostosowuje się do współczesnych potrzeb edukacyjnych.
Modernizacja placówek, wprowadzenie nowych przedmiotów i elastyczne podejście do organizacji zajęć to sygnały, że płocka oświata stara się nadążyć za zmieniającym się światem, przygotowując młodych ludzi do wyzwań przyszłości.